Sons de la Memòria a El Born CCM de Barcelona

Un dels grans interessos d’Eufònic són les propostes que s’interrelacionen amb el paisatge, el context i la memòria històrica, sovint recercades a través de les residències creatives que es porten a terme cada estiu. Comissariat per Arnau Horta, i resseguint la vinculació de les arts sonores amb el patrimoni immaterial, el programa d’intervencions sonores “Sons de la Memòria” a El Born Centre de Cultura i Memòria de Barcelona es planteja com un marc per a la presentació d’actuacions en viu, instal·lacions sonores i altres formats híbrids que exploren la qüestió de la memòria i la seva naturalesa mal·leable a través de la música.

Els sons (i els de la música en particular) tenen una capacitat única per desencadenar reaccions emocionals i fer-nos reviure històries viscudes i potser oblidades, convidant-nos a reimaginar i fins i tot ficcionar la memòria. Sota els efectes de la música la memòria pot esdevenir un material evanescent i fantasmal, travessat per la imaginació i la fantasia. És en aquest sentit que cal entendre la noció de “hauntologia” que el crític cultural Mark Fisher (1968-2017) va manllevar de Jacques Derrida per descriure una sèrie de propostes musicals que semblen oscil·lar entre la nostàlgia i l’aspiració d’un futur perdut, projectant-se simultàniament cap endavant i cap enrere en el temps.

Reprenent algunes de les reflexions de Fisher, el programa -quatre activitats de periodicitat semestral- arrenca amb la xerrada inaugural a càrrec del crític Simon Reynolds i la intervenció sonora “Songs of Europe”: Janek Schaefer (1970) s’ha guanyat el reconeixement internacional amb una extensa discografia dedicada a l’exploració sonora dels records i la memòria. Publicats en alguns dels segells més destacats de l’escena experimental els seus treballs són tant misteriosos com evocadors. Philip Jeck (1952) és un veterà compositor, turnabilista i artista multimèdia conegut per la seva particular tècnica d’apropiació i transformació sonora. Servint-se de tocadiscos antics i altres dispositius modificats Jeck reinventa la tècnica del loop amb la finalitat de crear paisatges sonors evanescents i oceànics.

Catorze anys després de la seva memorable col·laboració al disc “Songs for Europe”, Schaefer i Jeck es retroben per crear una intervenció sonora a mig camí entre l’actuació en viu i la instal·lació immersiva.

 

ENTRADA GRATUÏTA